Tilbage til landsbyen / juni 2009

Champa, Bong Neau District, Sawang Daen Din, Thailand, juni 2009/2552

Jeg har nu været i Thailand i en kort men begivenhedsrig og dejlige periode, hvor meget lidt har været forudsigeligt. Tempoet er droslet ned og jeg er véd at vænne mig til varmen og de tre daglige kolde afvaskninger. Men moskitoerne varer det nok noget med at blive venner med selvom de vældig godt kan lide mig! Lidt for meget men sån er det jo.

Starten på turen var noget omtumlet. Alt gik som planlagt, hurtigt, nemt og smertefrit gennem sikkerhedskontrol og boarding og selv om 747.en ikke var spritny var det da okay! Vi rullede væk fra gaten til tiden og et stykke væk, drejede rundt og så var det dét. Vi blev holdende og så skete der ikke mere. Åbenbart var der eet eller andet galt med bagerste udgang så i 3 timer holdt vi bare der og ventede, iflg kaptajnen på et stykke reservedel som skulle flyves op fra Frankfurt men der skete ikke noget! Stewardesserne sørgede for mad og drikke og da vi alligevel bare ventede blev ”bagdøren” åbnet så luften blev lidt bedre end flyets air-con.

Hvad vi ikke vidste var at der i mellemtiden havde været bombealarm i lufthavnen, noget med en kasse som viste sig at være en reservedel og tilhørte lufthavnen selv. Stille og roligt blev vi gennet ud af flyet og med håndbagage dirigeret til SAS-information, hvor vi fik udleveret taxi-bon til Hotel Scandinavia eller til familie for dem som ønskede dette. Da jeg altid har ønsket mig at overnatte på Scandinavia med udsigt over København ”by night” ku jeg jo lisså godt vælge det og det kan da kun anbefales.

Efter morgenmaden blev vi i busser bragt til Kastrup igen og let bragt gennem sikkerhedskontrol mv og ud til den maskine som var ankommet fra Bangkok tidligere på morgenen. Havde fået samme sæder og det samme personale så alle kendte ligesom hinanden. Start og flyvning alletiders og piloten styrede fint udenom et ordentlig tordenvejr som jeg fik taget en lille video af. Betjening og mad i flyet var glimrende og vi landede kl 02.00 pm i Suvarnabhumi Airport, hvor der var meget stille, men et hav af taxi-chauffører og hotelguider som ville have fat i mig. En taxi-chauffør lånte mig sin mobil så jeg kunne ringe til Jew som var tæt på at være i lufthavnen. Varmen var udholdelig men det var meget fugtigt.

Pludselig var der én som råbte ”JEN” og da jeg vendte mig om var jeg ved at falde på rumpen! Dels grundet gulvene netop var blevet vasket og glatte men også over at Jew pludselig stod et stykke væk og grinede sammen med kusinen Ya, dennes nevø og hans hustru som alle var kommet for at hente mig. Vi skiltes efter lidt tid og Jew og jeg tog taxi ind til Bangkok for at finde et godt hotel. Det var nu ikke nemt så vi endte på Nakorn Pink Hotel, hvor vi også boede nogle gange sidste år. Klokken var mange så det var bare om at få sovet og komme videre. Syns i øvrigt at Jew skulle smage den Gammel Dansk som jeg havde taget med, men dén holdt ikke i mange dage! Havde regnet med at kunne have den for mig selv men nej, det var noget hun kunne lide!

Vi skulle mødes senere på dagen hos Ya’s nevø så vi fandt en god taxi-chauffør som kørte os vestpå, samlede dem op og kørte til Ancient City som er en slags frilandsmuseum, hvor man har samlet en masse bevaringsværdige bygninger, markeder m.v. for at vise Thailands historie fra alle regioner! Meget interessant og nødvendigt at se for at forstå noget af kulturen. Taxi-chaufføren, mr Somsak, viste sig at være en alletiders fyr så vi blev enige om at leje ham for hele dagen og så kunne han bare følge os rundt over det hele.

Vi lejede en åben ”minibus” med chauffør og kørte rundt, men da vi havde hele dagen for os og gerne ville bruge mere tid til de enkelte ting sendte vi minibussen retur og betalte os fra at få Somsak.s taxi med ind, ingen problemer i det så han kørte os rundt og tog sig noget af tiden af vores kameraer og tog fotos af os (er dog bedre til at køre taxi end fotografere men pyt). Vi havde en fantastisk dag og da vi kom til Ya’s nevø.s hus igen blev der lavet aftensmad og drukket en del Leo. Mr Somsak holdt sig gudskelov tilbage fra umådeholden indtagelse af alkohol. Efter at have fået kølet mrs Somsak ned via mobilen kørte han Jew og jeg tilbage til Bangkok men til et nyt og lidt bedre hotel, Nice Palace, nice men ikke så nice at det gjorde noget.

Jeg havde besluttet mig at give Jew en lille overraskelse så fra receptionen bestilte jeg et Dinner Cruise på Chayo Praya River. Har altid været lidt lun på sån en tur stille og roligt tur med masser af lys, mad og underholdning og så nyde Bangkok fra vandsiden. København kunne lære noget om en smuk belyst havnefront!

Blev hentet af minibus tidligt på aftenen og bragt til havnen hvor der er nok omkring 8 forskellige både som alle har hver sin specielle udsmykning med lys og hele molevitten og det er en fantastisk tur! Men noget dyr efter thai-forhold, 2.500 thai baht = ca 500 Dkr for 2 personer.

Dagen efter ringede vi efter mr Somsak for at bringe os til lufthavnen da vi ville skynde os op i junglen så det blev denne gang Thai Airways som fløj os til Udon Thani, turen dertil tager ca 55 minutter. Derfra gik det østpå til Chuampa hvor Jew havde stillet sin motorcykel. Er ikke sikker på at vi igen vil køre de sidste 10 km på denne måde med kuffert og store tasker på en lille motorcykel og med alt for lidt luft i bagdækket.

Da vi kom til udkanten af Champa og drejede ind mod landsbyen fra det åbne landskab råbte Jew mens hun lo: ”look there!” og pludselig knejsede vores godt nok endnu ufærdige hus sig, men dér blev jeg godt nok målløs for en gangs skyld, for det så bare så fantastisk ud! Vi var lige rundt og kigge og hilse på arbejderne som alle var specielt udvalgte af Jew til at bygge. Dette var 2. hold da første hold ikke lagde tilstrækkelig hjerte i arbejdet og derfor var blevet fyret af hende. Som formand havde hun valgt en god ven, Boy, som er elektriker og sammen med Jew havde fuldt styr på hvad som skulle ske og laves og hvordan! Har fundet ud af at Jew kan være en ”hård hund” når det gælder byggeriet af vores Paradis. Dette var første gang jeg fandt ud af hvor stort huset egentlig blev og en løselig opmåling/afskridtning gav en størrelse på ca 160 kvm (lidt mere end de 90 kvm jeg havde regnet med fra starten på mine tegninger) men når det drejer sig om thai.er kan man aldrig vide sig sikker på nogen ting. Entre, stor stue, 3 værelser, 2 badeværelser og stort køkken så når det er færdigt kan dem som har lyst bare komme forbi.

Ankom i fin stil til Oi.s hus (dér hvor brylluppet blev holdt sidste aar), dejlig fred og ro som altid. Desværre kom vi til sorg i familien og landsbyen idet et forældrepar for nogen tid siden tog fra landsbyen til Thailands sydlige regioner for at arbejde og myrdet i den forfærdelige massakre som var sket ved en moske dernede. De efterlod 2 små børn som nu skal vokse op hos bedsteforældrene her. Jew har brugt en del tid til at hjælpe med arrangement af ”gravøl” mv. (man kan vist godt kalde det gravøl, der blev i hvert fald drukket store mængder i de 4 dage det varede. Da moderen var herfra Chuampa skulle hendes bisættelse ske herfra mens mandens bisættelse skulle ske fra Udon Thani hvor han er fra. Ceromonier etc er noget anderledes. Da hendes legeme ankom til landsbyen blev ankomsten markeret med fyrværkeri. Nok kommer ind i mellem en munk og beder for afdødes sjæl og hjælper den på vej videre, men ellers er der stillet et kæmpe musikanlæg op i gaden og når der ikke skulle tales, bedes eller andet spillede de musik HELE TIDEN til kl. 4 om morgenen.

Noget anstrengende, men i hvert fald blev afdøde brændt på en mark i nærheden igen til lyden af fyrværkeri ligesom for at gøre opmærksom på at hun var på vej! Men hun var ikke lagt i kiste under afbrændingen så jeg er glad for at jeg holdt mig lidt på afstand! Har det da selv fint med fyrværkeri når jeg skal afsted men bare at ligge ovenpå et bål mens man bliver futtet af?? Hmm? Men det er jo deres måde så det er fint nok! Og den afdøde kan vel være ligeglad.

Den ene aften beviste naturen sin styrke og at den er altså stærkere end mennesket! Har altid beundret torden og lyn men denne gang fik jeg noget af et chok for det vi har været vant til fra Danmark er småpjat i forhold! Vi sad om aftenen og nød varmen udenfor, luften stod helt stille, vinduerne og døren til balkon ovenpå hvor vi sover var åbne da én kiggede op på himlen og sagde bare: ”der kommer regn” men inden sætning var færdig kom der et vindstød som fik alting til at flyve rundt og vælte og samtidig hørtes de kraftige smæld af dør og vinduer ovenpå som knaldede op og i og samtidig styrtede regnen ned. Kraftige tordenskrald som fik jorden til at ryste med samtidige voldsomme lyn som flængede himlen gav godt nok et gib i en vesterlænding. Da jeg i løb nåede op på værelset stod der nærmest en sø ind ad vinduerne som smækkede op og i så de blev hurtigt haspet til. Og så stod det hele på i et par timer og sluttede ligeså hurtigt som det kom! Den aften slap vi da for de mange gadehundes hylen, gøen og ”lovemaking” midt på asfalten i mørket for gadebelysning er der ikke noget af! Vil næsten hellere have tordenskraldene!

Her er vi 5 timer foran lille Danmark og når kl er 19 er ALT mørkt! Visse aftener ku man godt ønske sig en dansk sommeraften hvor det er lyst til kl. 22 – til gengæld er stjernehimlen jo fantastisk! Karlsvognen står klart men nordstjernen har jeg ikke fundet endnu i mylderet selvom jeg godt véd hvor den skal være!

Da Jew ikke har vist sig som en ørn til at huske mærkedage håbede jeg i mit stille sind på at hun ”glemte” dagen. Men nej, hen på eftermiddagen blev der pludselig stillet an med deres specielle fyrpottegrill til en gang fødselsdags-BBQ – hævdede at hun ikke sagt noget til resten af familien men fik ”pludselig” et opkald på mobilos fordi vi ville blive hentet til faderens farm. Det havde godt nok hele tiden været meningen at vi skulle samles derude, men på grund af ceremonier i forbindelse med dødsfaldet var det blevet annulleret.

Jew.s søster Nong (som har internet caféen i Sawang Daen Din) og mand Job hentede os og vi kørte den forfærdelige vej ud til farmen, hvor resten af familien var samlet. Ingen sagde noget og vi kastede os over BBQ igen igen! Lækkert – og Leo beer var der rigeligt af. Og karaoke-anlægget var stillet op så den fik fuld skrue med thai-karaoke – kommer nok aldrig til bryde mig særligt om det men lidt sjovt er det da – at SE på og HØRE! Deltagelse, NEJ TAK hvis det på nogen måde kan undgås.

Kvinderne forsvandt på et tidspunkt og 10 minutter efter kom de ud mens de sang fødselsdagssang og bar kager med lys og hele molevitten så jeg slap ikke men pyt! Vi havde det skægt og det er godt at de putter isklumper i øllet hele tiden for at holde det køligt – det vander det hele lidt ud og man bliver ikke så beruset alligevel!

Da vejen retur til Chuampa er skrækkelig lang om natten og Nong og Job skulle den anden vej ville vi overnatte på et lækkert resort i Sawang Daen Din men der var fuldt booket allevegne så vi endte på det mest ringe sted vi endnu har været men hvad, 250 baht = 60 kr. for en seng at sove i går vel an. Stedet virker som mest benyttet til ret korte ophold/andre aktiviteter men sån er det jo.

Tog en hyggedag i Sawang, småshopping, inden vi tog den lille bus med ægte aircondition (”grisebilen” – i øvrigt smukt dekoreret indeni og udenpå) retur. Der hvor grisebilen vender tog vi for sjov skyld den lokale Tuk Tuk resten af vejen. Chaufføren havde set yngre dage og virkede sur over at skulle køre den lange vej og det gik såååå langsomt men tror såmænd ikke motoren kunne klare mere end allerhøjest et adstadigt tempo. Næsten hurtigere at cykle! 120 baht = 20 kr var vel rimeligt for den tur.

Byggeriet ligger stille i denne tid da alle er ude at arbejde på farmene. Vi har brugt tid på at besøge især broderen Tom som har farm tæt på Chuampa. Hans junglehytte er ret vakkelvorn, men han bor der under arbejdet og ser da ud til at trives med det. Udsigten derfra tidligt på aftenen er pragtfuld og hans kaffebrygning fejlede ikke noget. På vejen tilbage passerede vi nogle andre bekendte som var véd at lave aftensmad. De havde lige fanget en rotte ude i rismarken og så ku den jo ligesågodt udgøre aftensmaden. Velbekomme! Jew og jeg takkede pænt nej tak til invitationen til at deltage i lækkerierne.

Hver dag er vi et flere gange ude ved byggeriet for at checke det hele, lægge planer og rode i jorden. Visse planter trives rigtig godt med bøffelafføring så det bliver der hentet en del af hos Tom som normalt bor næsten bagved vores hus. Og bøffelmøg er tungt som bare f….. men er det godt for haven er det jo fint.

Landsbyens unger har et par dage haft stor moro med gentagne gange at køre forbi Oi’s hus når jeg har siddet udenfor huset med min pc.en og min uundværlige kaffe, mens de hilste med få engelske gloser og syns det var mægtig skægt når ”farangen” svarede men det er de blevet trætte af nu. Ingen her kan udtale mit navn og da jeg alligevel stort set den eneste af min slags i miles omkreds hedder jeg bare farangen, så véd alle hvem det er! Men gid ungerne ville lade være med at bruge vores grund og hus som legeplads, det ender altid med at noget bliver rodet rundt og smadret og det går også ud over Jew.s planter. Hver aften inden maden sniger vi os derud og jager dem væk og jeg har vænnet mig til den skrappe tone hun kan sætte op. I hvert fald jager det ungerne hjem til deres mor. Alle mændene er jo i marken.

I morgen (torsdag den 18) kommer der en ny munk til jungletemplet og vi har doneret byggeriet af en seng til ham og i dag har Oi, Jew og jeg været ude i templet med sengen som vi kørte på en trækvogn og det vakte stor glæde hos de 2 munke som var i templet i øjeblikket. Munkene er som altid yderst snakkesalige og nysgerrige og den ene, en meget ung munk, kunne da tale og forstå en del engelsk.

Indtil videre har vi kun set et par enkelte slanger men det er ikke hverdagskost og dem vi har set har været fredelige. Ved ikke rigtig om jeg skal tro på at dem som er hurtige i bevægelserne er fredelige hvorimod de langsomme er farlige?? Det værste er moskitoerne og især de røde myrer! Føj for nogle bid de giver. Men jeg kunne jo osse bare holde mig væk fra haven for det er deres territorie. Brygger på en plan for en måde at slippe af med dem på men de vinder jo nok i den sidste ende alligevel. Indtil videre har moskitoerne vundet første slag og mine lægge, fødder og hænder bærer tydelige spor som de lokale morer sig meget over! På markedet og når vi er på besøg rundt omkring skal kvinderne altid hen og røre ved mine ben og ha ondt af mig! Der er nok noget specielt over farang-blod! Men jeg vil altså gerne holde mit for mig selv. Og diverse sprays etc kan ikke holde dem helt væk.

Imp er blevet lidt bedre til engelsk men der går længe før vi kan føre en samtale rigtigt. Det vigtigste er at vi er kommet meget nærmere hinanden og hun ser frem til at flytte ind sammen med os i huset. Er specielt glad over det lækre lyse værelse hun får lige ved indgangen.

Det er jo ikke voldsomt det vi kan lave i øjeblikket så Jew giver frie hænder til at skrive så nu kan jeg komme videre med min roman plus et andet projekt jeg har gang i men mere om det en anden gang.

Om lidt smutter vi til Udon Thani for måske at få fat i et mobilt bredbånd som er ved at dukke op. Det vi har lånt af en niece virker men er ufattelig sløvt! Måske overnatter vi i Udon for at få kigget ordentligt på byen som har en rimelig størrelse.

Håber alle har det godt og ønsker en god varm sommer til jer.

Jew og Jens

Published by: chanthasook sommer

I am a 71 yrs young danish guy from Copenhagen, typographer, retired Policeofficer, Director Graphic Design, Taxidriver, since 2008 married in Thailand, since 2014 retired in Thailand, blogging about my expat life in Isaan, North East Thailand and about my hobbies, some politics, some religion etc